Τα φιλικά βακτήρια μπορούν να βοηθήσουν στην παχυσαρκία

παχυσαρκίαΤα φιλικά βακτήρια μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας.

Η παθοφυσιολογία της παχυσαρκίας είναι πολυπαραγοντική. Η αιτία της ως τώρα είναι στενά συνδεδεμένη με τo γνωστό σε όλους ενεργειακό ισοζύγιο, δηλαδή την αύξηση της ενεργειακής πρόσληψης μέσω της τροφής και την παρουσία καθιστικής ζωής, αλλά και με γενετικούς παράγοντες.

Παρ’ όλα αυτά τα τελευταία χρόνια σημαντικά ευρήματα δείχνουν και την επίδραση επιγενετικών παραγόντων στην αύξηση του σωματικού βάρους, όπως είναι η εντερική χλωρίδα, δηλαδή ο τύπος και ο αριθμός των βακτηρίων που αποικούν το έντερο μας.

Η ανθρώπινη εντερική χλωρίδα είναι ένα περίπλοκο οικοσύστημα, που αποτελείται από τρισεκατομμύρια μικροοργανισμούς και χιλιάδες βακτηριακά είδη, τα οποία εμπλέκονται βαθιά σε διαφορετικές λειτουργίες του μεταβολισμού. Είναι η μεταβολική πύλη μεταξύ του εξωτερικού περιβάλλοντος και του οργανισμού. Έρευνες έχουν δείξει πως οι διαφορές στη σύνθεση της εντερικής χλωρίδας μεταξύ των ανθρώπων φαίνεται να αποτελούν βασικό παράγοντα που επηρεάζει την ενεργειακή ομοιόσταση και τη ρύθμιση του βάρους.

Για αυτό το λόγο πλέον ο εντερικός μικροβιόκοσμος έχει αρχίσει να αποτελεί όργανο στόχο για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, σε συνδυασμό με τις τροποποιήσεις του τρόπου ζωής.

Τα φιλικά βακτήρια δεν αποτελούν τυχαία μία από τις κορυφαίες τροφές για το 2019

Ζητούμενο είναι η εξασφάλιση περισσότερων αποικούμενων «καλών» βακτηρίων, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί και με τη συμπληρωματική χορήγηση φιλικών βακτηρίων. Τα φιλικά βακτήρια είναι ζωντανά βακτήρια και ζυμομύκητες, μη παθογόνα, τα οποία μοιάζουν με τα «καλά» βακτήρια του εντέρου.

Αν παρατηρήσουμε κατά καιρούς τα περισσότερα φάρμακα για τη θεραπεία της παχυσαρκίας που κυκλοφόρησαν, αποσύρθηκαν εξαιτίας παρενεργειών.

Ενώ η θεραπεία με τα φιλικά βακτήρια σύμφωνα με τις παρούσες μελέτες είναι απόλυτα ασφαλής, λόγω της απουσίας αναφερόμενών δυσμενών επιδράσεων, καλά ανεκτή και κατάλληλη για μακροχρόνια χρήση.

Ποια φιλικά βακτήρια έχουν καλύτερη δράση;

Τα φιλικά βακτήρια στελέχη που μέχρι τώρα φαίνονται να έχουν την καλύτερη επίδραση στον ανθρώπινο μεταβολισμό σύμφωνα με μελέτες είναι τα στελέχη Lactobacillus και Bifidobacterium. Άλλα στελέχη, όπως το Saccharomyces cerevisiae, το Saccharomyces boulardii, το Enterobacter halii και το Akkermansia muciniphila είναι υπό εξέταση.

Η πιο εντυπωσιακή μελέτη για το θέμα αυτό εκδόθηκε το 2013. Ήταν μια μελέτη 210 ατόμων με κεντρική παχυσαρκία (υπερβολικό λίπος στην περιοχή της κοιλιάς). Σε αυτή την μελέτη, η λήψη του προβιοτικού Lactobacillus gasseri έκανε τους συμμετέχοντες να χάσουν 8,5% της μάζας του λίπους της κοιλιάς τους μέσα σε περίοδο 12 εβδομάδων. Όταν σταμάτησαν τη λήψη του προβιοτικού, επανέκτησαν το λίπος που είχαν χάσει μέσα σε 4 εβδομάδες!

Παρ΄όλα αυτά πλέον είμαστε σίγουροι πως η εξασφάλιση ενός υγιούς εντέρου με την επαρκή πρόσληψη φιλικών βακτηρίων μέσω συμπληρωμάτων ή μέσω της τροφής με τρόφιμα όπως το γιαούρτι και το κεφίρ, επιδρά στον ανθρώπινο μεταβολισμό, στο μεταβολισμό του λίπους και της γλυκόζης, στη ρύθμιση της φλεγμονής που διακατέχει την παχυσαρκία και κατ’επέκταση στη ρύθμιση του βάρους.

Πηγή: shape.gr