Το ΣΕΕ – ή Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου – μπορεί να προκαλέσει πόνο και συμπτώματα όπως φούσκωμα, στομαχικές κράμπες και διάρροια. Προσαρμογές της διατροφή σας ώστε να αποφεύγετε ορισμένα «υγιεινά» τρόφιμα θα μπορούσαν να βοηθήσουν.

Το ΣΕΕ είναι συνηθισμένη, μακροχρόνια πάθηση του πεπτικού συστήματος, και μπορεί να οδηγήσει σε ιδιαίτερα δυσάρεστα συμπτώματα, όπως στομαχικές κράμπες, φούσκωμα, διάρροια και δυσκοιλιότητα.

Σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου, επηρεάζει ένα στα πέντε άτομα σε κάποιο σημείο της ζωής τους, και πλήττει με διπλάσια συχνότητα τις γυναίκες από ότι τους άνδρες.
Η ακριβής αιτία της πάθησης είναι άγνωστη, όμως οι ειδικοί θεωρούν ότι οφείλεται σε αυξημένη ευαισθησία του εντέρου.

Ενώ τα τρόφιμα που πυροδοτούν τα συμπτώματα μπορεί να διαφέρουν από άτομο σε άτομο, υπάρχουν συγκεκριμένα τρόφιμα τα οποία, παρότι θεωρούνται ευρέως υγιεινά, θεωρείται ότι συνήθως επιδεινώνουν το ΣΕΕ.

Υδατάνθρακες
Οι φυτικές ίνες είναι σημαντικές για ένα υγιές πεπτικό σύστημα, όμως ορισμένα είδη φυτικών ινών μπορεί να είναι προβληματικά για τα άτομα με ΣΕΕ.

Ένας τύπος υδατανθράκων που είναι γνωστές ως αδιάλυτες φυτικές ίνες – περιέχονται σε μεγάλες ποσότητες στο πίτουρο σιταριού και στα προϊόντα ολικής άλεσης – μπορεί να προκαλέσει διάρροια σε άτομα με τροφικές δυσανεξίες.

Συνιστάται στους πάσχοντες από ΣΕΕ να καταναλώνουν διαλυτές φυτικές ίνες, από πηγές όπως σιτηρά, βολβούς, φρούτα και όσπρια, όπως τα μπιζέλια.

Ωστόσο, ορισμένα σιτηρά μπορεί να είναι επίσης ακατάλληλα για τους πάσχοντες από ΣΕΕ οι οποίοι έχουν δυσανεξία στη γλουτένη, όπως και για όσους πάσχουν από κοιλιοκάκη.

Η γλουτένη, μια πρωτεΐνη, περιέχεται στη σίκαλη, το σιτάρι και το κριθάρι.

Γαλακτοκομικά
Το λίπος που περιέχεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα – όπως το γάλα, το γιαούρτι και το τυρί – μπορεί να αυξήσει τη διάρροια.
Η αλλαγή σε γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά ή χωρίς λίπος θα μπορούσε να συμβάλλει στη μείωσή της.

Πολλοί άνθρωποι με ΣΕΕ παρουσιάζουν επίσης δυσανεξία στη λακτόζη, το οποίο σημαίνει ότι αδυνατούν να μεταβολίσουν ένα σάκχαρο που ονομάζεται λακτόζη, το οποίο περιέχεται συνήθως στα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Η διακοπή της κατανάλωσης γαλακτοκομικών και η αντικατάστασή τους με εναλλακτικές τροφές όπως το τόφου και το γάλα καρύδας μπορούν να βοηθήσουν.

Λαχανικά
Ενώ τα φασόλια και τα όσπρια αποτελούν σημαντικές πηγές φυτικών ινών – και μπορούν να βοηθήσουν στη δυσκοιλιότητα – μπορεί να προκαλέσουν αέρια, φούσκωμα και κράμπες.

Αντίστοιχα, το σκόρδο και τα κρεμμύδια ενδέχεται να είναι δύσκολο να διασπαστούν από τα έντερα, και στη περίπτωση αυτή προκαλούνται υπερβολικά αέρια τα οποία ενδέχεται να απελευθερωθούν με συνέπεια οδυνηρές κράμπες.

Το μπρόκολο και το κουνουπίδι μπορεί επίσης να είναι δύσπεπτα για πολλούς ανθρώπους και αποτελούν τα κατεξοχήν τρόφιμα που πυροδοτούν το ΣΕΕ.
Η διάλυση και των δύο αυτών τροφίμων στο έντερο μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα αερίων και δυσκοιλιότητας.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα λαχανικά αποτελούν βασική πηγή βιταμινών και μετάλλων και πρέπει να αποτελούν σημαντικό μέρος της διατροφής σας.

Επιπλέον, ο περιορισμός της κατανάλωσης οινοπνεύματος, σοκολάτας και επεξεργασμένων τροφίμων μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του ΣΕΕ.

Πριν αποκλείσετε πλήρως οποιαδήποτε ομάδα τροφίμων από τη διατροφή σας, συμβουλευθείτε κάποιον γιατρό ώστε να διασφαλίσετε ότι δεν θα παραλέιψετε σημαντικά θρεπτικά συστατικά από τη διατροφή σας.

Πηγή: https://www.express.co.uk/life-style/health/858440/ibs-diet-symptoms-pain-diet-bloating-dairy-vegetables-carbohydrates